سه شنبه, ۱۱ آذر , ۱۳۹۹ 16 ربيع ثاني 1442 تعداد کل نوشته ها : 277 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 9×
  • آمار سایت

  • حجامت کننده و حجامت شونده افطار نمایند!
    ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
    بازدید 6
    0
    افطار حاجم و محجوم روایتی وجود دارد که در آن رسول اکرم (ص) امر فرموده اند حجامت کننده و حجامت شونده افطار نمایند. فقها مباحث فراوانی پیرامون این رویات مطرح کرده اند و نظرات متفاوتی را ابراز نموده اند.
    ارسال توسط : نویسنده : عباس نوازی منبع : حجامت از دیدگاه اسلام (110 تا 112)

    حجامت کننده و حجامت شونده افطار نمایند!

    مطالعات گروه علمی سایت طب الابدان نشان می دهد؛ روایتی وجود دارد که در آن رسول اکرم (ص) امر فرموده اند حجامت کننده و حجامت شونده افطار نمایند. فقها مباحث فراوانی پیرامون این رویات مطرح کرده اند و نظرات متفاوتی را ابراز نموده اند.

    گروهی بر این عقیده اند که روایت صحیح است و اگر کسی در ماه رمضان حجامت کند باید حجام و محجوم افطار نمایند و روزه خود را قضا کنند.

    (حاشیه: دوری جستن از حجامت، حمام و زن زیبا وجهی دارد؛ حمام موجب ضعف و احساس گرسنگی و تشدید آن است، حجامت موجب ضعف عمومی است و چون گرسنه نباید حجامت کند و زمان بعد از خوردن سحر و اقامه نماز تا وقت حجامت طولانی می شود، قطعا شخص گرسنه محسوب می گردد و این موجب ضعف مضاعف است. زن زیبا | در ایام روزه حتی در باره محرم انسان نیز توصیه شده است. اینکه معصوم می فرماید: در ایام روزه در معرض زن زیبا قرار نگیرید، قطعا منظورشان فقط نامحرم نیست و محرم و حلال انسان را قصد کرده اند و این به آن دلیل است که گاهی نفس سرکشی می کند و موجب بطلان روزه می شود.)

    افظار کردن

    گروهی دیگر بر این عقیده اند که دلیل افطار حاجم و محجوم غیبت بوده است و این حکم، حکم عام نیست و مشمول تمام حجامت کنندگان در ماه رمضان نمی شود.

    دلیل دیگر

    نقل دیگری نیز وجود دارد که می گوید دلیل حکم افطار حاجم و محجوم سب نبی (ص) بوده است.

    هم چنین اظهار نظری وجود دارد که در آن دلیل افطار حجام را ورود خون به حلق حجام شمرده است و می گوید ممکن است در حین انجام حجامت خون از طریق شاخ حجامت و به وسیله مکیدن با دهان وارد گلوی حجام گردد و به این دلیل بوده است که دستور افطار حجام نیز داده شده است.

    شیخ صدوق نیز در مورد حدیث مزبور تفسیری آورده است که عین نظر ایشان را نقل می کنیم… از بعضی از شیوخ نیشابور شنیدم که از قول امام صادق (ع) در معنی افطر الحجام والمحجوم فرمودند: «یعنی این دو نفر (حجامت کننده و حجامت شونده) با این عمل حجامت در فطرت و سنت من وارد شدند چراکه حجامت از دستوراتی است که به آن امر شده اند و هم اکنون عمل کرده اند.»

    حدیث افطار حاجم و محجوم منسوخ است

    گروهی از فقها طی اقامه دلایلی، حدیث افطار حاجم و محجوم را ضعیف شمرده و برخی دیگر با ارایه حدیثی ناسخ از ابن عباس حدیث افطار حاجم و محجوم را منسوخ دانسته اند.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.