سه شنبه, ۱۱ آذر , ۱۳۹۹ 16 ربيع ثاني 1442 تعداد کل نوشته ها : 277 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 9×
  • آمار سایت

  • کراهت تعیین اجرت حجامت
    ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
    بازدید 12
    0
    اجرت حجامت اجر حجام در صورتی مکروه است که حجامت به شرط اجرت انجام شود و نرخ آن به وسیله حجام تعیین گردد. در این صورت اجرت مشروط به حساب آمده و مکروه خواهد بود.
    ارسال توسط : نویسنده : عباس نوازی منبع : حجامت از دیدگاه اسلام (105 تا 107)

    کراهت تعیین اجرت حجامت

    کراهت اجر مشروط

    با توجه به بررسی گروه علمی سایت طب الابدان؛ در بین نظرات فقهی، آرایی وجود دارد که بر اساس آن اجر حجام مکروه شمرده شده است. فقهای دیگری بر این عقیده هستند که اجر حجام در صورتی مکروه است که حجامت به شرط اجرت انجام شود و نرخ آن به وسیله حجام تعیین گردد. در این صورت اجرت مشروط به حساب آمده و مکروه خواهد بود.

    حضرت امام خمینی (قدس سره) در تحریر الوسیله کسب حجامت را مکروه شمرده اند.

    بعضی از فقها معتقدند که اگر حجامت شونده اجر را تعیین کند کراهتی ندارد. به تعبیری دیگر اگر شرط از سوی حجامت شونده باشد مانعی ندارد.

    هم چنین بر اساس یک نظریه فقهی کسب حجام برای آزاد مکروه، ولی برای بنده مباح شمرده شده است.

    اجرت غیرمشروط حلال

    علاوه بر نظراتی که بیان شد، گروهی از فقها اجرت غیرمشروط را حلال دانسته اند. این نظریه نیز که بر اساس روایات منقول از ائمه (ع) بیان گردیده است طی بحث های گوناگونی توسط فقها مطرح شده است.

    بر اساس این نظریه حجام نباید قبل از انجام حجامت نرخ تعیین کند و انجام حجامت خود را مشروط به دریافت مبلغی خاص نماید.

    روح حاکم بر روایات مربوط به این بحث و مباحث فقهی پیرامون آن نشان می دهد که اسلام اجازه نمی دهد تا فنی که موجب ایجاد سلامتی مردم می باشد، در گرو شرط مالی و اقتصادی قرار گیرد، و افراد دارای آن فن نباید از موقعیت عسرت و سختی مردم سوء استفاده نموده و به نفع خود کسب مال و موقعیت نمایند.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.