جمعه, ۱۴ آذر , ۱۳۹۹ 19 ربيع ثاني 1442 تعداد کل نوشته ها : 277 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 9×
  • آمار سایت

  • روز عید حجامت
    ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳
    بازدید 22
    0
    روز عید حجامت بزرگسالان و افراد دانشمند بر اساس توصیه رسول اکرم (ص) می فرماید: نعم العید عیدالحجامه » عید خون می گرفتند و روز مشخصی از سال را برای این کار تعیین می کردند.
    ارسال توسط : نویسنده : عباس نوازی منبع : حجامت 52-53

    روز عید حجامت؛ روز عید خوب

    طبق بررسی گروه علمی سایت طب الابدان؛ بزرگسالان و افراد دانشمند بر اساس توصیه رسول اکرم (ص) می فرمایتد: نعم العید عیدالحجامه » عید خون می گرفتند و روز مشخصی از سال را برای این کار تعیین می کردند.

    منسوخ شدن حجامت

    این روند ادامه داشت تا این که در سال ۱۳۳۴ و همزمان با وضع قانون نظارت بر درمان به شکل گسترده ای با حجامت مبارزه شد و ژاندارمها، حجامتگران را در سراسر کشور دستگیر می کردند و بدین ترتیب این سنت الهی پرسابقه از روند رفتارهای سنتی جامعه خارج گردید. تنها در مناطقی از کشور که تحت تسلط کامل دولت نبود این سنت اجرا می شد و مردم بیماری های خود را به وسیله آن مداوا می کردند.

    عید حجامت

    فراگیری دوباره حجامت

    به همین منوال وضعیت ادامه داشت تا در سال ۱۳۶۵ در جمعی که به انگیزه کشف یک راه درمانی ساده، فراگیر، ارزان قیمت، بدون نیاز فنی و به منظور ارایه یک روش درمانی پیشگیرانه تشکیل شده بود، این سنت پیشنهاد و مورد توجه و تحقیق قرار گرفت و پس از آن در سال ۱۳۶۸ در قالب مؤسسه تحقیقات حجامت ایران به ثبت رسید.

    در ابتدای کار تعریف مشخصی از حجامت وجود نداشت. اطلاعات لازم پیرامون حجامت بسیار پراکنده و ناقص بود؛ تجربیات درمانی حجامت فقط در اذهان معدود پیرمردانی وجود داشت که در اقصی نقاط کشور حضور داشتند. تأثیرات کاربردی حجامت و تکنیک آن نیز در کتابی تدوین نگردیده و در اذهان مردم جای داشت، جمع آوری این اطلاعات قبل از این که یک کار پژوهشی در گوشه کتابخانه ها و آزمایشگاه ها باشد یک کار تحقیقی، فرهنگی و مردم شناس بود. علاوه بر آن در سال ۶۹ با درک این مطلب که منطق تجویز حجامت، نقش جاذبه ماه بر روی مایعات زمین و بالاخره بر روی بدن انسان ارتباط دارد، روند مطالعات اولیه تغییر کرد و مطالعه بر روی تغییرات جوی، جاذبه ماه، خورشید جذر و مد آب دریا نیز به آن اضافه شد و زمانی تأثیر قطعی انجام حجامت بر بیماریها در مؤسسه مشاهده شد که ضوابط نقش ایام حجامت رعایت گردید.

    (حاشیه)(از آنجا که معصومین ع عید را لحظه تحویل، کمال، دوری از گناه و نزدیکی به خداوند می دانند، کلام رسول الله ص را نیز به همین تعبیر معنا نمودیم، یعنی حجامت موجب رفع ضعف بدنی و بیماری ها گردیده و نتیجه آن تحولی است مثبت در نتیجه فعالیت بدنی، تقویت عقل و نزدیکی به پروردگار عالم.)

    بحث تاریخی روند منسوخ شدن حجامت به تناسب فراگیر شدن طب شیمیایی در سراسر جهان پیشرفت داشته و همراه با نفوذ فرهنگ استعماری در جوامع مختلف به تناسب توان زدایش خودباوری های فرهنگی و دینی جوامع در روش

    طبابت دین نیز جای باز نموده و روش های درمان دینی و سنتی از روند رفتارهای اجتماعی خارج شده است. و به دلیل این که برنامه های فرهنگی استعماری به شکلی سیستماتیک طراحی گردیده و گردونه های به هم پیوسته ای دارد، توانسته است این روش بهداشتی دینی فراگیر، بسیار باسابقه، و دارای طرفدار را از ردیف رفتارهای بهداشتی و درمانی جامعه خارج نماید و مردم جهان را نسبت به آن جاهل و ناآگاه نگه دارد.

    حذف نام حجامت از صفحات کتب طبی دانشگاه و تنظیم سیستم نظام پزشکی و قوانین نظارت بر درمان، متناسب با روشهای درمانی تدریس شده در دانشگاه و ضدیت شدید با روشهای درمانی سنتی و تسلط کامل نظام طبی نوین بر ابزار آموزش و تبلیغی جامعه و در اختیار داشتن ابزار و نیروهای حکومتی، قدرتی را به این سیستم داده که توانسته است به وسیله آن در مدت زمان کوتاهی یک سنت الهی ریشه دار تاریخی را از متن جامعه بشری بزداید و آثاری از آن باقی نگذارد.

    در چنین شرایطی و با وجود زمینهای این چنین، مؤسسه تحقیقات حجامت ایران مصمم است تا با یاری خداوند بزرگ و همراهی ملت شریف ایران این روش درمان پرارزش و سنت الهی پربرکت را در کشور رایج نماید و ارزش علمی آن را در مجامع پزشکی جهان مطرح نماید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.