حدیث روز
امام صادق (ع) : بر تو باد دعا کردن زیرا درمان همه بیماری ها دعاء است.

سه شنبه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۰ 9 رمضان 1442 تعداد کل نوشته ها : 339 تعداد نوشته های امروز : 0×
  • آمار سایت

  • حجامت

    حجامت درمان تمام بیماریها تعریف حجامت به صورت کلی و در زبان پارسی مناسبترین وقت حجامت در ایام هفته ؛ بررسی روایی (بخش ۲ ) تغذیه مناسب یکی از اعمال حجامت (بخش دوم) حد ضرورت حجامت در حج حدود الهی در انجام حجامت پسماند خون حجامت و لوازم مصرف شده در حجامت ۱ نکته: حجامت ، وضو را باطل نمی کند اعتماد به تطهیر حجامت کننده حجامت در شبهای ماه مبارک رمضان حجامت کننده و حجامت شونده افطار نمایند! حجامت روزه دار در ایام ماه رمضان حکم فدیه حجامت موضع حلق در روایات! (بخش اول) حد ضرورت حجامت در حج کراهت تعیین حق الزحمه و اجرت حجامت آیا درآمد حجامت کننده درست است؟ مقدمه بحث جایگاه حجامت در فقه اسلام کار حجام چه بوده است؟ حکم فقهی اسلام خصوص حجامت بانوان حجامت زنان در ایام حمل و قاعدگی دعای حجامت نگاه کردن به خون حجامت موجب جلای دیده می شود ضعف و بیحالی حجامت ، بررسی علت و رفع آن منع حجامت در موقع پر یا خالی بودن معده و یا در حالت گرسنگی بهترین زمان حجامت در طول سال چه موقع است روش حجامت در طب اسلامی بررسی انواع روش حجامت (بخش اول) خوراک قبل و بعد ، تغذیه حجامت تشخیص نیاز به حجامت و بهترین زمان حجامت حجامت ، هدیه شب معراج برای امت اسلام تأکید احادیث در اهمیت حجامت جایگاه حجامت در طب اعراب از روایات عید حجامت یکی از بهترین اعیاد در اسلام عید حجامت حجامت نجات بخش و رها کننده از امراض جسمی و روحی تاریخ حجامت و موقعیت حجامت در تاریخ جهان و اسلام

    کراهت تعیین حق الزحمه و اجرت حجامت
    ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
    بازدید 197
    2
    اجرت حجامت اجر حجام در صورتی مکروه است که حجامت به شرط اجرت انجام شود و نرخ آن به وسیله حجام تعیین گردد. در این صورت اجرت مشروط به حساب آمده و مکروه خواهد بود.
    نویسنده : عباس نوازی منبع : حجامت از دیدگاه اسلام (105 تا 107)

    کراهت تعیین اجرت حجامت

    کراهت اجر مشروط

    با توجه به بررسی گروه علمی سایت طب الابدان؛ در بین نظرات فقهی، آرایی وجود دارد که بر اساس آن اجر حجام مکروه شمرده شده است. فقهای دیگری بر این عقیده هستند که اجر حجام در صورتی مکروه است که حجامت به شرط اجرت انجام شود و نرخ آن به وسیله حجام تعیین گردد. در این صورت اجرت مشروط به حساب آمده و مکروه خواهد بود.

    حضرت امام خمینی (قدس سره) در تحریر الوسیله کسب حجامت را مکروه شمرده اند.

    بعضی از فقها معتقدند که اگر حجامت شونده اجر را تعیین کند کراهتی ندارد. به تعبیری دیگر اگر شرط از سوی حجامت شونده باشد مانعی ندارد.

    هم چنین بر اساس یک نظریه فقهی کسب حجام برای آزاد مکروه، ولی برای بنده مباح شمرده شده است.

    اجرت غیرمشروط حلال

    علاوه بر نظراتی که بیان شد، گروهی از فقها اجرت غیرمشروط را حلال دانسته اند. این نظریه نیز که بر اساس روایات منقول از ائمه (ع) بیان گردیده است طی بحث های گوناگونی توسط فقها مطرح شده است.

    بر اساس این نظریه حجام نباید قبل از انجام حجامت نرخ تعیین کند و انجام حجامت خود را مشروط به دریافت مبلغی خاص نماید.

    روح حاکم بر روایات مربوط به این بحث و مباحث فقهی پیرامون آن نشان می دهد که اسلام اجازه نمی دهد تا فنی که موجب ایجاد سلامتی مردم می باشد، در گرو شرط مالی و اقتصادی قرار گیرد.
    افراد دارای آن فن نباید از موقعیت عسرت و سختی مردم سوء استفاده نموده و به نفع خود کسب مال و موقعیت نمایند.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.