حدیث روز
امام صادق (ع) : بر تو باد دعا کردن زیرا درمان همه بیماری ها دعاء است.

سه شنبه, ۳۰ دی , ۱۳۹۹ 6 جماد ثاني 1442 تعداد کل نوشته ها : 303 تعداد نوشته های امروز : 4×
  • آمار سایت

  • حجامت

    حجامت درمان تمام بیماریها تعریف حجامت به صورت کلی و در زبان پارسی مناسبترین وقت حجامت در ایام هفته ؛ بررسی روایی (بخش ۲ ) تغذیه مناسب یکی از اعمال حجامت (بخش دوم) حد ضرورت حجامت در حج حدود الهی در انجام حجامت پسماند خون حجامت و لوازم مصرف شده در حجامت ۱ نکته: حجامت ، وضو را باطل نمی کند اعتماد به تطهیر حجامت کننده حجامت در شبهای ماه مبارک رمضان حجامت کننده و حجامت شونده افطار نمایند! حجامت روزه دار در ایام ماه رمضان حکم فدیه حجامت موضع حلق در روایات! (بخش اول) حد ضرورت حجامت در حج کراهت تعیین حق الزحمه و اجرت حجامت آیا درآمد حجامت کننده درست است؟ مقدمه بحث جایگاه حجامت در فقه اسلام کار حجام چه بوده است؟ حکم فقهی اسلام خصوص حجامت بانوان حجامت زنان در ایام حمل و قاعدگی دعای حجامت نگاه کردن به خون حجامت موجب جلای دیده می شود ضعف و بیحالی حجامت ، بررسی علت و رفع آن منع حجامت در موقع پر یا خالی بودن معده و یا در حالت گرسنگی بهترین زمان حجامت در طول سال چه موقع است روش حجامت در طب اسلامی بررسی انواع روش حجامت (بخش اول) خوراک قبل و بعد ، تغذیه حجامت تشخیص نیاز به حجامت و بهترین زمان حجامت حجامت ، هدیه شب معراج برای امت اسلام تأکید احادیث در اهمیت حجامت جایگاه حجامت در طب اعراب از روایات عید حجامت یکی از بهترین اعیاد در اسلام عید حجامت حجامت نجات بخش و رها کننده از امراض جسمی و روحی تاریخ حجامت و موقعیت حجامت در تاریخ جهان و اسلام

    مادیت و طبیعت ادویه (دارو)
    ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
    بازدید 127
    3
    مبانی علم مفردات هنگامی که مادیت مفرد مد نظر باشد، می توان غذاها را به دو دسته کلی لطیف و غلیظ تقسیم کرد:۱. غذاهای لطیف، رقیق و زود هضم هستند؛ مانند شیره انگور، آبمیوه و میوه های آبدار ۲. غذاهای غلیظ، کثیف و دیر هضم اند؛ مانند گوشت، سیب زمینی و ریشه ها.
    نویسنده : عباس نوازی منبع : مفردات دایره المعارف طب سنتی سید محمد علی سید نظری (ص 13 تا ص 14)

    مادیت و طبیعت ادویه(دارو)

    مادیت ادویه (دوا، دارو)

    طبق پژوهش های گروه علمی سایت طب الابدان؛ (هنگامی که مادیت مفرد مد نظر باشد،) می توان غذاها را به دو دسته کلی لطیف و غلیظ تقسیم کرد:

    ۱. غذاهای لطیف، رقیق و زود هضم هستند؛ مانند شیره انگور، آبمیوه و میوه های آبدار

    ۲. غذاهای غلیظ، کثیف و دیر هضم اند؛ مانند گوشت، سیب زمینی و ریشه ها.

    طبیعت ادویه

    غذاهای لطیف و غلیظ، از لحاظ کیفی، به دو نوع صالح الکیموس و فاسد الکیموس، و از نظر کمی به دو گونه کثیرالغذاء وقلیل الغذاء تقسیم می شوند. کالا

    از غذاهای صالح الکیموس، خون طبیعی و صاف تولید می شود؛ مانند کباب گوشت بره تازه، نان و تخم مرغ آب پز عسلی.

    از غذاهای فاسد الکیموس، خون غیر طبیعی تولید می شود؛ مانند پنیر شور و ماهی خشک شده.

    غذاهای کثیرالغذا، مقوی اند و در بدن خون زیاد تولید می کنند؛ مثل گوشت و نان.

    غذاهای قلیل الغذا، کم انرژی هستند و خون کمی تولید می کنند؛ مانند برخی سبزیجات.

    درواقع مفردی که مادیت آن در نظر گرفته شده باشد، غذا محسوب می شود و مفردی که طبیعت یا خاصیت آن مد نظر باشد، دواست. تفاوت غذا و دوا در این است که دوا پس از ورود به بدن و جریان خون، بر مزاج و بدن تأثیر می گذارد؛ درحالی که غذا تأثیری بر بدن نمی گذارد و تنها تولید انرژی می کند و به عبارتی بدل مایتحلل می شود.

     

    طبیعت ادویه

    اگر دوا یا غذایی که به بدن انسان سالم وارد می شود، مزاج معتدل داشته باشد، پس از فعل و انفعالات بدن و تأثیر حرارت غریزی بر آن، کیفیتی برابر با کیفیت بدن می یابد و با استفاده مکرر آن دوا یا غذا، تغییری در مزاج اصلی بدن حاصل نمی شود؛ ولی مفرداتی که مزاج معتدل ندارند، از لحاظ کیفیت هشت مزاج گوناگون را تشکیل می دهند: گرم، سرد، تر، خشک، گرم وتر، گرم و خشک، سرد و تر، و سرد و خشک. این مزاج ها در چهار درجه تقسیم بندی می شوند:

    درجه اول: آنچه پس از استفاده، در بدن تغییر ایجاد می کند اما آن تغییر احساس نمی شود.

    درجه دوم: آنچه در بدن تغییری محسوس ایجاد می کند؛ ولی این دگرگونی هیچ ضرری برای بدن ندارد.

    درجه سوم: آنچه ممکن است به بدن ضرر برساند؛ اما باعث مرگ نمی شود.

    درجه چهارم: آنچه خوردن بدون تدبیر آن باعث مرگ انسان می شود.

    ثبت دیدگاه

    1. شما نکات بسیار جالبی را در این مطلب و در سایت ارائه کردید من به دنبال مقالت این چنینی بودم
      تشکر از مطالب خوب سایت شما

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.