حدیث روز
امام صادق (ع) : بر تو باد دعا کردن زیرا درمان همه بیماری ها دعاء است.

سه شنبه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۰ 9 رمضان 1442 تعداد کل نوشته ها : 339 تعداد نوشته های امروز : 0×
  • آمار سایت

  • حجامت

    حجامت درمان تمام بیماریها تعریف حجامت به صورت کلی و در زبان پارسی مناسبترین وقت حجامت در ایام هفته ؛ بررسی روایی (بخش ۲ ) تغذیه مناسب یکی از اعمال حجامت (بخش دوم) حد ضرورت حجامت در حج حدود الهی در انجام حجامت پسماند خون حجامت و لوازم مصرف شده در حجامت ۱ نکته: حجامت ، وضو را باطل نمی کند اعتماد به تطهیر حجامت کننده حجامت در شبهای ماه مبارک رمضان حجامت کننده و حجامت شونده افطار نمایند! حجامت روزه دار در ایام ماه رمضان حکم فدیه حجامت موضع حلق در روایات! (بخش اول) حد ضرورت حجامت در حج کراهت تعیین حق الزحمه و اجرت حجامت آیا درآمد حجامت کننده درست است؟ مقدمه بحث جایگاه حجامت در فقه اسلام کار حجام چه بوده است؟ حکم فقهی اسلام خصوص حجامت بانوان حجامت زنان در ایام حمل و قاعدگی دعای حجامت نگاه کردن به خون حجامت موجب جلای دیده می شود ضعف و بیحالی حجامت ، بررسی علت و رفع آن منع حجامت در موقع پر یا خالی بودن معده و یا در حالت گرسنگی بهترین زمان حجامت در طول سال چه موقع است روش حجامت در طب اسلامی بررسی انواع روش حجامت (بخش اول) خوراک قبل و بعد ، تغذیه حجامت تشخیص نیاز به حجامت و بهترین زمان حجامت حجامت ، هدیه شب معراج برای امت اسلام تأکید احادیث در اهمیت حجامت جایگاه حجامت در طب اعراب از روایات عید حجامت یکی از بهترین اعیاد در اسلام عید حجامت حجامت نجات بخش و رها کننده از امراض جسمی و روحی تاریخ حجامت و موقعیت حجامت در تاریخ جهان و اسلام

    آیا درآمد حجامت کننده درست است؟
    ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
    بازدید 208
    2
    شغل حجامت بعضی از فقها معتقدند که اگر حجامت شونده اجر را تعیین کند کراهتی ندارد. به تعبیری دیگر اگر شرط از سوی حجامت شونده باشد مانعی ندارد.
    نویسنده : عباس نوازی منبع : حجامت از دیدگاه اسلام (105 تا 107)

    آیا کسب حجام سُحت است؟

    نھی کسب درآمد حجامت

    پس از بررسی روایات در خصوص کسب درآمد حجامت ، گروه علمی سایت طب الابدان؛ امام صادق (ع) از قول رسول اکرم (ص) فرمود: «غلامی را به دایی ام هدیه کردم و وی را از این که غلام را به مشاغل قصابی و حجامت گری و زرگری وادار نماید. بازداشتم.»

    در این روایت که در کتب گوناگون نقل شده، دلیلی برای این کار ذکر نگردیده است.

    در نظریات برخی فقها منظور از نهی شغل حجامت نهی تنزیهی شمرده شده نه نهی تحریمی.

    با وجود این که انجام حجامت مورد تأکید فراوان قرار گرفته است، ولی زمانی که کسی بخواهد از این فرصت استفاده سوء بکند و از این طریق کسب مال نماید، مورد مذمت شدید قرار گرفته است.

    شدت این مذمت در حدی است که در برخی روایات اکتساب مال به وسیله حجامت را پست و مذموم شمرده و در روایات دیگری کسب حجامت را خبیث دانسته اند.

    از این شیوه برخورد در احادیث نسبت به حجامت و کار درمان مردم می توان دریافت که اسلام تمایل ندارد کسی روش های درمانی را ابزار تعیش قرار داده و از این که کسی بخواهد از دوران سختی و عسرت مردم به نفع خود بهره ببرد و با فرصت طلبی مال اندوزی نماید به شدت نفرت دارد.

    آیا کسب حجام سُحت است؟

    تامین مال به کمک وسیله ای باطل سُحت شمرده شده است. برخی از فقها، با استاد به روایتی کسب حجام را در ردیف کسب های تحت قرار داده اند.

    (حاشیه: منظور از نھی تنزیہی این است که تا زمانی که شغل بهتری در جامعه وجود دارد، به این شغل، نپردازند.)

    صاحب جواهر الکلام استنباط فوق را مهمل شمرده و نظریۂ سحت را نفی کرده است. در کتاب استبصار طی یک بحث فقهی مفصل، نظریه سحت بودن کسب حجام رد شده و به استناد روایتی از رسول اکرم اند که در آن اجرت حجام توسط حضرت پرداخت گردیده است، اجرت حجام را حلال دانسته است. در برخی دیگر از نظرات فقهی نیز اجرت مشروط سحت شمرده شده است.

    در نظریه فقهی دیگری حرام بودن کسب حجامت را دعوای بلابرهان دانسته و آن را رد کرده است.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.